tisdag 21 februari 2012

Att hämta Kraft från Naturen

När jag för många år sedan för första gången hörde Ann använda begreppet Grön Hälsa så kände jag genast att det stämde för mig. Det uttryckte det som är kärnan i det som jag vill förmedla genom min verksamhet. Att hämta Kraft från Naturen, att samverka med och kommunicera med naturen. - Det är Grön Hälsa för mig.
Och nu finns Grön Hälsa Ystad- Österlen som ett nätverk av företagare i området, ett projekt med ekonomiskt stöd från Leader
Flera år förflöt mellan den där dagen då vi stod i min hall, Ann egentligen på väg att gå, och entusiastiskt pratade om Grön Hälsa. Då och då under årens lopp återkom vi till ämnet. Hösten 2010 började vi träffas och prata kring en projektbeskrivning som Ann skrivit ihop. Vi diskuterade, strök, la till, ändrade och diskuterade igen. Det var ett spännande arbete, så stort verkade det utifrån mitt perspektiv. Hur skulle detta kunna bli verkligt, omsättas i handling?
Ann skötte kontakterna med Leaderkontoret, en värld som jag aldrig rört mig i. Projektet blev beviljat coachning. I kontakt med coachen gjorde vi ytterligare ändringar, förtydliganden och konkretiseringar. Så växte projektbeskrivningen fram steg för steg.
Och jag kände mig fortfarande liten i förhållande till detta stora som jag gett mig in i. Men jag litade på Ann som rörde sig mer hemtamt med begreppen och kontakten med myndigheter. Så växte projektet fram på papperet och nu ska projektbeskrivningen växa samman med en konkret verklighet. Idéer ska omsättas till handling . Tankar, föreställnigarna ska möta en yttre verklighet. En spännande process väntar oss säkerligen.
Nu arbetar jag en dag i veckan med projektet. Mina tankar rör sig ofta kring begreppet Grön Hälsa och vad det betyder för mig. Något jag från själ och hjärta vill dela med migav, som är framsprunget ur min relation till naturen omkring mig som har blivit en så viktig del av mitt liv.
Jag bor här omgiven av bokskogen, jag har vant mig vid att sjön är en del av mitt liv, att bäcken är en vän som talar till mig. Jag har vuxit ihop med den omgivande naturen. Den har hjälpt mig att förstå mer om vem jag ÄR, den speglar sidor av mig själv som förnuftet aldrig kommer i kontakt med. Naturen har hjälpt mig att hitta sammanhang i mitt liv, och den lär mig så mycket. Genom att iaktta naturens rytm och cykler kan jag förstå mer av mitt eget väsen, och av den grund som mitt liv vilar på. Naturen hjälper mig att hitta vägen till min själ, till min ande, till det djupaste skiktet inom mig.För mig har denna kontakt med naturen, samtal med naturen blivit något som ger djup och mening åt mitt liv. Som gör att jag känner mig delaktig i ett större sammanhang, ger mig förankring, en trygghet i att vara en del av alltet, en del av det stora Mysteriet. Och detta, tror jag, är det som bär mitt liv, som hjälper mig att förhålla mig till det som händer mig i livet . Som ger mig tillit, som leder mig.


”Jag går en morgon längs sjön och ser hur en låg februarisol sol glittrar i vattnet och känner att det här är ett bra sätt att börja dagen. En promenad med hunden före frukost. Bara ta in stillheten och lugnet kring sjön, uppleva färgerna som kommer fram med solen. Känna vad det gör med mig i mitt inre att gå här.
Tankarna rör sig stillsamt i mitt huvud när jag går. Vad är egentligen Hälsa, vad är Grön Hälsa? Så tänker jag på indianernas begrepp ”medicin” som betyder ungefär allt som är bra för mig. Det tycker jag är en bra beskrivning också av vad som kan bidra till att skapa hälsa. Det som är bra för mig bidrar till min hälsa. Att känna harmoni måste vara en av de absolut viktigaste faktorerna för hälsa, att känna att jag har balans i mitt liv. Och just det tror jag att naturen hjälper till med.
Jag känner, med hela mitt väsen, att det här är ett bra sätt att ta hand om min hälsa. Det här känns bra i hela mig, att gå så här, låta synintrycken, dofterna, vinden uppfylla mig. Det känns som att åsynen av sjön tvättar mig ren inombords och trädens stillsamma sus fyller mig med ny kraft. Eller egentligen är det först efteråt när jag tänker på det som det känns så. När jag går där så låter jag det bara ske, låter det uppfylla mig. Jag tror att det är det som är så välgörande. Att bara vila i omgivningen, och i mig själv.
Om jag tänker vidare nu så här så tror jag att det naturen gör med mig är att den speglar det bästa och det vackraste inom mig själv, speglar en stillhet som finns inom mig själv, och där i centrum av mitt eget väsen mår jag bra. Eftersom människans naturliga tillstånd är att må bra. Naturen hjälper mig att släppa fram det som finns djupt inom mig, den hjälper mig att sopa bort yttre påverkar som skapar stress och obalans. Naturen hjälper mig att vara den jag djupast sett är.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar